Blog Mysafehouse – Versimpelen en vertragen …

Blog Mysafehouse Blog Mysafehouse – Versimpelen en vertragen …

Blog Mysafehouse – Versimpelen en vertragen ...

Een paar overzichtelijke stappen die je kunnen helpen om je leven te versimpelen, daarmee overzichtelijker te maken, zal ik hier noemen. Pas ze toe in je training, op je werk, privé leven … binnen relaties …. Je zult zien dat ze herkenbaar en toepasbaar zijn. Geen hoogdravende psychologie. Evenals Systema, wat je zo ingewikkeld kunt maken als je zou willen, is hier de uitspraak ‘Eenvoud is het kenmerk van de ware’ van toepassing. De drempel voor velen zal zijn het ‘doen’. Omzetten van je inzicht, kennis en ervaringen (op andere gebieden wellicht) naar wat je nu wilt gaan aanpakken. Hoe zet je ontwikkeling in gang?

Begin met het inzien dat je niet alles hoeft te kunnen. Veel drukte in ons hoofd heeft te maken met niet kunnen of willen kiezen. Overal bij willen zijn, niets willen missen aldus of bang zijn om het verkeerde te kiezen. Keuzestress is een modern woord, voortgekomen uit bovenstaande. Maak het jezelf gerust wat gemakkelijker. Vertraag je gedachten, door rustiger te ademen en juist in beweging te komen. Waar draait het uiteindelijk echt om? …. Heb je dat helder voor jezelf. Binnen mijn lessen probeer ik mijn cursisten daarin te helpen. Zodra je weet waar je voor leeft, weet je ook wat je, in voorkomende gevallen, moet kunnen beschermen. Daar kan Systema dan weer je gids in zijn.

Hanteer het ‘goed-genoeg’ principe en stop met streven naar perfectie. Natuurlijk zoek je naar uitdagingen, zoek je de grens op, verschuif je die een beetje, zonder daarbij over de grens te gaan. Heb dan, als je iets probeert, geen spijt achteraf. Accepteer je keuze en stop met piekeren. Het helpt daarbij om je te concentreren op de voordelen van wat je hebt gekozen.

Vereenvoudig (de inhoud van) je leven. Er zitten allemaal overtuigingen in ons hoofd; ik moet volhouden, ik moet presteren, flexibel zijn, ik moet voor iedereen klaar staan, iedereen moet mij aardig vinden …. vul maar aan. De grootste druk daarop leg je vaak zelf op. Laat je je opleggen... Jij bent echter de regisseur van je eigen leven. Zet anders het woord ‘moeten’ eens om naar ‘mogen’. Zo maak je al snel tijd vrij voor wat voor jouw echt van belang is. Het kan helpen door bijvoorbeeld drie (of meer) zaken op papier te zetten die er echt toe doen voor jouw en welke activiteiten je daarin op dit moment onderneemt. Vervang dan eens concreet het moeten naar mogen. Ik mag fouten maken daarbinnen. Geef jezelf vrijaf van je overtuigingen. We leren o.a. door te vallen. De reden van het vallen is dat je de gelegenheid krijgt om weer op te staan. Concreet in een training loop je tegen hetzelfde aan. Goed dat je een focus hebt, pak per les een overzichtelijk leermoment. Per maand (als voorbeeld) een thema waar je aan wilt gaan werken. Stap voor stap zul je zien dat je je ontwikkeld. Veel mensen leggen het vergrootglas op dat wat niet goed gaat, dat wat ze niet bereiken. Daarbij vergetende dat je aan het ontwikkelen bent en dat veel juist heel erg goed gaat.

Leer ‘NEE’ te zeggen. Als je nee kunt stellen, kun je de focus op hetgeen leggen wat je echt graag zou willen. Dus leer je feitelijk ook ja zeggen!  Als vier stappen plan binnen de weerbaarheidslessen geef ik aan dat het ‘vragen-zeggen-waarschuwen-doen’ de 4 stappen zijn die je kunt toepassen als anderen iets doen dat vervelend voelt. Denk aan pestgedrag. Als die ‘pester’ nu eens in jezelf zit ….Velen laten zich opzadelen met een soort van druk die niet fijn is. Je kunt nu eenmaal niet iedereen (altijd) te vriend houden en je pijlen overal op richten. Je kunt niet, in alle redelijkheid, een takenlijst hebben en die in 1 dag vervullen terwijl het eigenlijk voor een week is. Je hoeft ook geen medelijden te hebben met jezelf, hard werken is gezond. De mix vinden echter tussen, voor mij privé, werk en hobby is een kunst op zich. Deze zuilen zoals ik je noem zijn niet altijd eenvoudig te scheiden. Dat is een luxe. Zo kijk ik er tegenaan. Ik heb geleerd om nee te zeggen tegen de ‘stem in mijn hoofd’ die alsmaar meer wil. Iets geleerd hebben is echter mooi, blijven aanscherpen en toepassen op andere terreinen is een uitdaging. Kom maar op. Als je overal ja tegen zegt kun je vermoedelijk niet alles met hart en ziel doen omdat het eigenlijk allemaal te veel is. Doseren. Vraag je daarom regelmatig af wat echt belangrijk is. Past wat ik doe nog wel bij mij. En met de vraag ‘levert het mij wat op’ is helemaal niets mis. Als zelfbescherming. Hoeveel tijd steek ik ergens in en wat levert het me op. Daarbinnen hanteer ik de visie om mensen een open hand aan te bieden als ik denk dat ze hulp kunnen gebruiken. Echter wel binnen mijn mogelijkheden. Vraag soms even om tijd om iets te overdenken. Laat dit dan geen uitstel worden. Kom altijd terug op de vraag. Maak daarbij het probleem van een ander niet zonder meer jouw probleem. Je kunt helpen binnen een deel van dat probleem. Dat is ook fijn. Zou je zelf ook graag willen als je hulp kunt gebruiken. Verantwoordelijkheid voor het ‘hele’ probleem ligt echter niet bij jouw. Een probleem is uiteindelijk niets anders dan een doel dat je nog niet bereikt hebt.

Belangrijk, zo niet cruciaal, is wel dat je wat je aangegaan bent ook gaat volhouden. Het hebben van een voornemen is mooi. Het omzetten naar actie is lastig. Het volhouden daarvan is zelfs moeilijk te noemen. Een probleem daarbij is dat we ons vaak te veel focussen op te veel veranderingen tegelijk. Een of twee voornemens tegelijk. Zo raak je niet overdonderd en krijg je minder snel het gevoel dat iets moet. Geef jezelf tussentijds een beloning als het een lange termijn doel betreft, dan blijf je beter gemotiveerd.

Systema Mysafehouse
Systema Mysafehouse